VERKSTÄDER

Som student på Grafikskolan kommer du att få tillbringa mycket tid i våra verkstäder. Vi har därmed sett till att skolan kan erbjuda generösa verkstäder för att på bästa sätt möta studenternas kreativa idéer och skaparglädje.

I våra verkstäder finns tryckpressar och utrustning för samtliga konstgrafiska tryckmetoder och boktryck som både ger stora möjligheter och bred variation. Grafikskolan har även en mindre utställningsyta och en egen avdelning arbetsplatser med datorer, scannrar, kopiatorer, storformatsskrivare och program för bildproduktion och layout. I anslutning till verkstäderna finns ett litet snickeri och lager.

Djuptryckspressen.jpg

DJUPTRYCK

På skolan finns tryckpressar och utrustning för djuptryck, etsning, akvatint, fotopolymer och kopparstick. Här finns syrarum med dragskåp, ljusbox, värmehällar, plåtsax och färgbord.

H%C3%B6gtryck+-+Birk+Christiansson.jpg

HÖGTRYCK

Grafikskolan är försedd med tryckpressar och utrustning för att jobba med träsnitt, linoleumtryck och trägravyr samt boktryck och bokbindning.

GENOMTRYCK

På skolan finns tryckbord, vakuumbord och belysning samt den utrustning som behövs för att göra screentryck.

Maud+Probst+-+Grafikskolan.jpg

PLANTRYCK

Vi har tryckpressar för att kunna göra plåt- och stenlitografi. Det finns också utrymme på skolan för stenslip och framkallning plåtlitografier.

2_20120913071009.jpg

BOKTRYCK OCH BOKBINDNING

På Grafikskolan har vi tryckpressar för boktryck, bly- och trätyper. I verkstan finns allt du behöver för bokbindning.

DIGITAL BILD
OCH LAYOUT

På Grafikskolan kan du arbeta med skolans datorer (Mac och PC) som är utrustade med programvara för redigering av text, bild och layout (InDesign, Photoshop och Illustrator). Som student har du tillgång till skolans scannrar, laserskrivare (upp till A3) och bläckstråleskrivare (EPSON storformat, upp till A1), kopieringsmaskin och ljusbord.

ansökan inför läsåret 2022/2023 är öppen!