SAMARBETEN

Som student på Grafikskolan får du ta del av våra samarbeten med andra konsthallar, gallerier, verkstäder och andra platser och personer inom konst- och kulturbranschen. Skolan har både längre, återkommande samarbeten och gör kortare samarbeten i enstaka kurser beroende av de projekt som drivs på skolan under läsåret.

Grafikskolan har ett kontinuerligt samarbete med Grafiska Sällskapet på södermalm i Stockholm där Grafikskolan årligen visar sina slututställningar. Grafiska Sällskapet är ett konstnärsdrivet galleri som har en av Europas största pågående samlingar av grafik av nu levande och verksamma konstnärer, där alla medlemmar som är konstnärer kan lämna in nya verk på galleriet till försäljning.

I kursen Yrkesorientering får du som student komma i kontakt med skolans nätverk och möta personer och platser inom konst- och grafikbranschen. Syftet är att ge kunskap om och erfarenheter av konstvärlden som kan vara värdefulla efter utbildningen. Tidigare år har vi bland annat samarbetat med Kungliga Konsthögskolan och Grafikens Hus, Museum för samtida grafisk konst, i projektet Generation Grafik som länkade samman yngre och äldre konstnärer för att dela erfarenheter och produktionsplatser samt utveckla sina konstnärliga praktiker genom kunskapsutbyte.

samarbetspartners

Nationalgalleriet

tidigare samarbetsprojekt

2018-19

Grafikskolan genomför ett affischprojekt i samarbete med Kulturskolorna i södra Stockholm. Temat för projektet är "Hemlängtan". Projektet lyfter fram relationen mellan upplevelse av plats, identitet och fysiskt rum. Hur ser vår inre bild av plats ut i relation till den faktiska verklighet i vilken vi lever? Vad längtar vi hem till? Vad är hem?

2017-18

Grafikskolan genomför ett samarbete med Grafikens hus och Konsthögskolan i Stockholm i projektet "Generation Grafik". Projektet syftade till att öka intresset för samarbete mellan konstnärer i vitt skilda generationer; en äldre generations konstnärer delade med sig av sitt kunnande till yngre konstnärer som i sin tur inspirerade de äldre med metoder som förändrar det visuella grafiska språket med hjälp av digital teknik och innovativ användning av traditionella metoder. I samband med projektet genomfördes också en serie föreläsningar på Konsthögskolan i Stockholm, i samarbete mellan Konsthögskolan, Grafikens hus och Grafikskolan.

2013-14

Grafikskolan genomför ett samarbete med Kista Art City, Kungliga konsthögskolan, Konstfrämjandet och Grafiska Sällskapet, i projektet "Slussen en hjärtefråga". Tillsammans med konstnärer och studenter från Kungliga konsthögskolan producerade Grafikskolans studenter över 200 affischer kring omdaningen av Slussenområdet. Affischerna ställdes ut på Kulturtavlorna i Stockholm, samt på Grafiska Sällskapets Galleri. Sedan 2015 är samtliga affischer arkiverade och sparade i Stockholms stadsmuseums samlingar.

återkommande samarbeten

Grafiska Sällskapet driver ett galleri på Hornsgatan i Stockholm där man visar utställningar och har en av Europas största samlingar av grafik av nu levande och verksamma konstnärer till försäljning.

Kungl. Konsthögskolan i Stockholm är en ledande konsthögskola med lång konstnärlig tradition som började redan 1735. I dag är lärosätet en statlig myndighet som lyder under Utbildningsdepartementet.

Misa är till för dig som behöver stöd för att ta dig fram i arbetslivet. Orsaken kan vara en funktionsnedsättning eller annat. Vi fokuserar på det du kan och ser till att du får använda och utveckla dina förmågor på en arbetsplats som passar dig